Tak nak Kahwin!

assalamualaikum....

Kakak tak nak kahwin ayah...tolong faham kakak ,kakak baru je umo 16....takkan dah kena kahwin dengan lelaki partner ayah pulak tuh..
tu la kata2 aku kepada ayah tadi....nape ayah tak faham...aku sedih sangat...korang cuba la fikir aku baru je berumur 16 tahun n terpaksa nikah dengan lelaki anak kawan baik ayah aku...tak mau la aku...aku dah berpunya..ape2 pom korang ikuti la dialog aku n ayah aku tuh...;'(


baru balik dari kelas tuisyen....

Ayah : kakak mai duk kat ayah sbntar...ayah ade benda nak bincang dengan kakak skit...
Aku: okey..

pergi tempat ayah yang duk kat sebelah umi...

Ayah: cantik tak cincin niy?

Aku: untuk sape niy ayah??

Ayah :ayah pom cakap lagi...cantek tak?? kalau kakak cakap canteik amik la niy untuk kakak... (dalam hati sejak bila pulak ayah niy beli cincin kat aku???)

Aku: betol ke niy?? (cam tak percaya sbb cincin tu mahal tau...)
Ayah : betol la..tapi cincin niy ade maksudnye tau...

Aku: maksud ape ayah??

Ayah: niy sebenarnya cinciin nikah kakak minggu depan...umi dan ayah dah sebulat suara untuk kahwinkan kakak dengan anak kawan ayah tu...anakknya baik,handsome lagi tau...
Aku : ape!!! (rase nak pengsan tau)

Ayah :janganla terkejut sangat..

Aku: pe ayah cakap jangan terkejut?? niy mase depan kakak tau..kakak tak abis spm lagi...ayah plisss understand me! (air mata mengalir laju)

umi aku terus memujuk aku...sebab semua keputusan sudah dibuat..nak tak nak TERPAKSA...
aku berlari kebilik ....
tengok2 kat dinding ada tersangkut baju kaftan berwarna putih... cantek sgt...tapi aku tak nak!!
umi masuk dalam bilik aku nak memujuk aku...dia suruh aku cuba baju yang tersangkut kat dinding tu....dalam keterpaksaan aku pom try....(dalam hati asal baju niy muat ngn aku???)

Umi : cantik anak umi pakai...

Aku: umi nape paksa akak nikah ,akak tak nak....

Umi: umi tak boleh nak buat ape semua keputusan daa dibuat..

Aku: tanpa persetujuan kakak??

umi: tak tau nak cakap ape...ayah yang buat..hmm
Aku :diam tanpa sepatah kat.. adakah aku meredhainya??

sampai masa akad nikah tu..aku dirias cantik...
majlis hari tu dibuat kecil-kecilan sahaja...
rombongan pihak lelaki tak sampai lagi ...aku termenung jauh mengingatkan apa yang akan jadi selepas aku menikah nanti...
diluar aku terdengar riuh rendah...rupa-rupanya pengantin lelaki daaa sampai dan aku dipanggil turun...masa turun tu tangan aku dah macam duduk kat dalam peti ais ,nebessss..aku menarik nafas...tanpa memandang  pengantin lelaki aku terus bersimpuh dan duduk....
apabila majlis bermula...
aku mendengar tok kadi menikahkan aku dan dia dan time ingin mendapat persetujuan ramai.aku pengsan..tengok2 umi aku kejutkan aku sembahyang subuh...haha
camna mimpi aku best??
pikir2 kelakar jugakk...tu la hotak aku niy banyak sangat di 'konker' oleh novel2...
okeyla aku nak tidur mgkin lepas niy aku termimpi aku nikah n dapat anak plak...
huhu~
nitez~

3 comments:

Adilla Shahirah said...

Ingatkan dah kena kahwin, rupa-rupanya mimpi. aiyoo.

Mohd Lokman Bin Ramli said...

oh.. macam betul2 lah.. terkejut saya

Paly said...

hmpir2 prcaye dah tadi..pastu bab masuk lam blik n nangis, cam drama la plak..trus bace, dan mimpi..hahah